کتاب خوب به عالی، خارپشت و روباه

از خوب به عالی، خارپشت یا روباه؟

روباه همه چیز را می‌داند اما خارپشت یک چیز خیلی مهم را می‌داند.

کتاب “خوب به عالی” یکی از اثرگذارترین کتاب‌های حوزه مدیریت است. جیمز کالینز و تیم تحقیقاتی ۲۱ نفره اش طی ۵ سال شرکت های متعددی را بررسی کردند تا بفهمند شرکت‌های معمولی چگونه اوج می‌گیرند و به شرکت‌های عالی تبدیل می‌شوند. مفهوم حرکت خارپشتی یکی از مفاهیم جذاب و اساسی این کتاب است که علاوه بر مسائل سازمانی و حرفه‌ای، حتی در زندگی شخصی و برنامه‌ریزی برای رشد و توسعه فردی نیز قابل به‌کارگیری است. این یادداشت کوتاه، برداشت آزادی از چارچوب سه محور فکری یا بحث تمرکز در مفهوم خارپشتی از همین کتاب است که به ویژه برای رشد و توسعه فردی هرکدام از ما قابل استفاده است.

مفهوم تمرکز در چارچوب سه محور فکری در کار و زندگی

به تفاوت روباه و خارپشت توجه کنید. روباه همه چیز را می‌داند اما خارپشت یک چیز خیلی مهم را می‌داند. صرف انرژی و وقت روی چیزهای مختلف ممکن است شما را به موقعیت “خوب” برساند، ولی از شما یک “عالی” نمی سازد! برای اینکه ببینید در مسیر دستیابی به “عالی” باید چه رویکردی داشته باشید و روی چه چیزی تمرکز کنید، محل تلاقی سه محور زیر را در نظر بگیرید.

مفهوم خارپشتی

۱- در چه زمینه‌ای می‌توانید بهترین باشید؟

ممکن است در زمینه‌ای مهارت داشته باشید ولی نتوانید در آن به بالاترین سطح برسید؛ یا مهارت لازم را نداشته باشید ولی بتوانید در آن به بهترین شکل بدرخشید. در چه زمینه‌ای می‌توانید بهترین عملکرد را داشته باشید؟

۲- عامل حرکت موتور اقتصادی شما چیست؟

به دنبال مسیری باشید که از لحاظ آورده (برای مثال: سود مالی در موسسات انتفاعی و یا تاثیرات اجتماعی در موسسات غیر انتفاعی) بیشترین فایده را داشته باشد.

۳- شما به چه کاری علاقه فراوانی دارید؟

رهسپارهای تعالی اهداف و استراتژی‌های خود را بر پایه درک واقعی از علایق خود بنا می‌کنند و معمولی‌ها اهداف و استراتژی خود را بر مبنای اعتماد به نفس کاذب یا صرفا گزینه‌ها و موقعیت‌های در دسترس پایه‌ریزی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *